Miljøpunkt Nørrebro er i gang med at udvikle en ny type miljøstation, Smart Miljøstationen. Smart Miljøstationen skal med innovativt design og økonomisk incitament motivere brugerne til øget affaldssortering.



onsdag den 21. september 2011

Involvering af borgerne i affaldssortering - rapport fra DTU

Maria Annel og Charlotte Frausing, miljøingeniør-studerende ved DTU, har udarbejdet rapporten 'Involvering af og formidling til borgere omkring affaldssortering'. Klik på titlen for at læse den i sin fulde længde. Rapporten er blevet til i samarbejde med Miljøpunkt Nørrebro og en del af formålet har været, at komme med anbefalinger til hvordan Smart Miljøstationen (dengang Den Talende Miljøstation) bedst bliver en succes i forhold til at øge affaldssorteringen.
Uddrag fra rapporten:
"Vi vil for Miljøpunkt Nørrebro analysere, hvordan formidling i forbindelse med sortering af husholdningsaffald tilpasses den enkelte borger bedst muligt.
...
... Vores brugergruppe til undersøgelserne er borgere i Wesselsgade, hvor den ene side af vejen (lige numre) allerede har modtaget information om og har mulighed for/tilgang til udvidet affaldssortering gennem den såkaldte Nørrebro affaldsmodel. Den modsatte side (ulige numre) har ikke tidligere modtaget information om eller haft tilgang til udvidet affaldssortering.

I undersøgelsen af formidling og motivation, inddrages nøgleord som borgerinddragelse, læringsteorier og ’myten om information’. Samtidigt gives eksempler på cases, hvor kildesortering er implementeret i lokalsamfundet – og hvor det virker. Med udgangspunkt i vores interviews og analyse vil vi udarbejde en række anbefalinger til Miljøpunkt Nørrebro. Disse vil omhandle hvilken type af information der kan være mest hensigtsmæssig at anvende i forbindelse med ’Den Talende Miljøstation’".

I forhold til denne problemformulering konkluderer Charlotte og Maria:
"...det (er) vigtigst for et flertal af beboerne at få at vide, hvordan man sorterer korrekt. Derefter er det vigtigt at forstå, at det betyder noget at sortere affaldet. Det er motiverende for beboerne at se, at hvor mange ressourcer og hvor meget CO2 der er sparet ved sortering. De interviewede udtrykker klart, at hvis der blev fulgt op og evalueret på projekterne, og hvis konklusionen kan sige noget om, at det har virket, hjælper det til at holde folk til ilden. Ud over anbefalingerne, kan vi komme med nogle yderligere forslag til Miljøpunkt Nørrebro. Når en ny type miljøstation skal kunne aflaste de eksisterende containere i den lige side, og for den ulige sides vedkommende udbygge deres sorteringssystem, kræves det, at den er placeret strategisk, så folk ikke skal gå for langt – hvis de føler der er for langt, er de mindre motiverede for at gøre noget. Samtidigt kan der som nævnt i diskussionen, gives inputs til hvordan en sortering kan se ud oppe i lejlighederne, både ved events og ved uddeling af pjece.
Hvis beboerne føler sig hørt og respekteret, er de også åbne overfor ændringer og føler ansvar for deltagelse".

Maria og Charlotte har fået et velfortjent 12-tal for deres rapport. Tusind tak for godt arbejde!


De bedste hilsner
Mia