Miljøpunkt Nørrebro er i gang med at udvikle en ny type miljøstation, Smart Miljøstationen. Smart Miljøstationen skal med innovativt design og økonomisk incitament motivere brugerne til øget affaldssortering.



torsdag den 22. september 2011

Det rosa segment

Som beskrevet i et tidligere indlæg er Line Buck, praktikant fra Københavns Erhvervsakademi (KEA), Markedsføringslinjen i gang med at udarbejde en informationsstrategi, der tager udgangspunkt i Minerva modellen. Minerva modellen inddeler befolkningen i 4 segmenter eller målgrupper, hver repræsenteret ved en farve. Line har lavet en lille film, der er målrettet det rosa segment:
Musikken til filmen er hentet på  http://www.soundjay.com/
Line siger om segmentet, at der er tale om en målgruppe som lægger meget vægt på familien og det nære lokalmiljø. Filmen der skal motivere denne gruppe til at sortere mere affald, går derfor ind på et område som må forventes at betyde meget for segmentets hverdag, nemlig mobiltelefonen. Mobiltelefonen og anden elektronik kan kun fremstilles med kobber, og kobber er efterhånden en knap ressource.

Line har også fundet frem til, at det rosa segment er det sværeste segment at få til at ændre adfærd. Samtidig er gruppen karakteriseret ved lav indkomst, hvilket betyder, at hvis der var et økonomisk incitament til at sortere affald, ville mange i gruppen formentlig motiveres af dette - og Line ville have lavet en film, der lagde vægt på at informere om den mulige økonomiske gevinst. Imidlertid har Københavns Kommune som bekendt afskaffet alle økonomiske fordele ved at sortere affald. Miljøpunkt Nørrebro arbejder - bl.a. med Smart Miljøstationen, men også ved forskellige andre former for lobbyisme og initiativer - for at genindføre det økonomiske incitament, men indtil videre må vi arbejde med andre motivationsfaktorer for at øge sorteringen.

Igen ifølge Lines research, skal det rosa segment nås ved hjælp af visuel formidling, dvs. billeder eller film. Det er ikke en gruppe der bruger tiden på fordybelse ved f.eks. at læse artikler. Derimod er det en målgruppe som påvirkes af mere følelsesladet kommunikation. Derfor har Line i filmen ovenfor, fulgt markedsføringsstrategien 'Emotional Selling Proposition', dvs. at sælge budskabet ved hjælp af følelsesladet kommunikation.

Bedøm selv om det er lykkedes, og giv os gerne feedback!


De bedste hilsner
Mia

Ingen kommentarer:

Send en kommentar